Empati betyr evnen til å sette seg inn i andres følelsesliv. Å ha empati med noen innebærer å kunne bruke egne erfaringer (intellekt) og andres uttrykk for følelser (emosjonell innlevelse) til å oppfatte hvordan en annen har det. Dette skal skje ut fra innlevelse i den andre personens opplevelse slik at man ikke tolker den andres følelsesliv som om det var ens eget. I en empatisk situasjon forstår den som har empati for en annen hvordan denne opplever en situasjon eller tilstand og viser det, gjerne med følelsesmessige uttrykk. Mennesker som kommer på en slik følelsesmessig «bølgelengde» etablerer sterke og nære relasjoner. Ved å vise empati for din familie samt dine venner, kollegaer og ansatte kan du etablere en sterk evne til å kommunisere og samarbeide konstruktivt.
I coaching prosessen hjelper vi deg til å se dine erfaringer og relasjoner fra ulike perspektiver. Du trenes i å sette deg inn i tanker og følelser, som andre mennesker kan ha i forhold til ulike situasjoner og til deg. Vi jobber med en bevisstgjøring om hvordan dine handlinger og din kommunikasjon virker på andre. Dette kan forbedre din evne til å vise empati for andre og øke din relasjonskompetanse. En velutviklet evne til empati kan også virke positivt inne på dine lederegenskaper.